4 januari, 2016

Zorgeloos thuis blijven wonen

OCMW Knokke-Heist schenkt bijzondere aandacht aan senioren in onze gemeente en ondersteunt hen zo lang mogelijk in hun thuissituatie. Daarvoor biedt de sociale dienst een brede waaier aan thuiszorgdiensten, uitgebreid op maat van de cliënt. Alle zorgbehoevende inwoners van Knokke-Heist, niet enkel ouderen maar bijvoorbeeld ook mensen met een beperking of een langdurige ziekte, kunnen gebruikmaken van deze kwaliteitsvolle dienstverlening.

OCMW Knokke-Heist schenkt bijzondere aandacht aan senioren door…

… de poetsdienst om te schakelen naar dienstencheques

De OCMW-raad besliste in oktober 2015 om de poetsdienst volledig via dienstencheques te organiseren. Voorheen bestonden twee OCMW-poetsdiensten naast elkaar: een poetsdienst waar cliënten een tarief betaalden afhankelijk van het inkomen en een poetsdienst met dienstencheques.

De dienstencheques kenden een eerder moeizame start bij senioren, maar steeds meer mensen zijn al vertrouwd met het gebruik ervan. De dienstencheques kun je namelijk voor allerhande werkjes gebruiken. Denk bijvoorbeeld maar aan de boodschappendienst van de sociale dienst of de strijkwinkel.

Het werken met één poetsdienst zorgt voor meer efficiëntie en het team van 22 thuiszorgmedewerkers is hierdoor bovendien een stuk flexibeler. De maatschappelijk werkers leggen de (belastings-)voordelen van de dienstencheques duidelijk uit aan de cliënten die omschakelen of nieuwe cliënten voor de poets- of boodschappendienst.

De dienst onderscheidt zich van commerciële bedrijven door de focus te leggen op (hulpbehoevende) senioren. De medewerkers krijgen dan ook regelmatig opleidingen aangeboden, bijvoorbeeld valpreventie, hoe omgaan met personen met dementie…

…steeds meer senioren aan vervoer te helpen dankzij de Minder Mobielen Centrale

De vrijwilligers van de Minder Mobielen Centrale brengen sinds 2011 senioren met verplaatsingsmoeilijkheden naar hun bestemming. Personen met een verhoogde tegemoetkoming bij de mutualiteit die niet over een eigen wagen beschikken, komen hiervoor in aanmerking. De centrale is op 4 jaar tijd enorm gegroeid. Het startte met 4 vrijwilligers en ondertussen zijn er 19 enthousiaste chauffeurs. In 2015 voerden zij al 400 ritten uit. Naar aanleiding van dit succes, ontstond Cultuurmobiel. Dankzij dit initiatief genieten de vrijwilliger en de cliënt samen van een voorstelling naar keuze in CC Scharpoord. De vrijwilliger volgt dan gratis de voorstelling, een manier om de vrijwilliger te bedanken én het gevoel van alleen-zijn bij de cliënt te doorbreken.

Via de sociale dienst kunnen mensen met een verhoogde tegemoetkoming bij de mutualiteit ook een taxikaart krijgen. De taxichauffeur plaatst naargelang het tarief van de rit stempels op de kaart. Iedere maand kun je de stempelkaart binnenbrengen in het Sociaal Huis en krijg je de helft van het bestede bedrag terug (maximaal 37,5 EUR per kaart).

… de cliënten regelmatig te bevragen over onze thuiszorgdiensten

Ieder jaar krijgen de cliënten van de thuiszorgdiensten een enquête in de bus die peilt naar de tevredenheid over de diensten. Daaruit bleek vorig jaar dat men zeer tevreden is over de maaltijdbedeling. De maaltijden vallen in de smaak! De bedeling verloopt via een koudelijnsysteem. De koude maaltijden worden met een speciale koelwagen thuisbezorgd en moeten koel bewaard worden tot het moment van consumptie. Het grote voordeel is dat de maaltijden op een tijdstip naar keuze opgewarmd kunnen worden.

De thuiszorgdienst gaat een langdurig engagement aan en volgt iedere cliënt op, probeert het netwerk te versterken en verwijst door waar nodig.

… ook de mantelzorgers niet te vergeten: ‘Mantelzorg, fijn dat je er bent!’

Op 5 maart 2016 gaat het Theaterstuk 'Met de mantel der liefde' in première in Knokke-Heist (pagina 7). Dit theaterstuk, gespeeld door Kurt Defrancq, maakt deel uit van de beeldvormingscampagne rond mantelzorg. Mantelzorgers vormen een belangrijke schakel in de thuiszorg. Met dit project hebben we de ambitie om mantelzorgers in de kijker te plaatsen, hen te erkennen voor wat ze doen en indien zij dit wensen, hen in contact te brengen met de mogelijkheden die ondersteuning kunnen bieden. 

Wens je op de hoogte te blijven van de activiteiten? Stuur dan een mail naar thuiszorgplatform@knokke-heist.be.

Vragen?

Heb je nog vragen over één van de thuiszorgdiensten?  Of heb je andere vragen over mantelzorg, gemeentelijke premies…? Bel naar 050 530 900 of kom langs in het Sociaal Huis (elke werkdag open van 9 tot 12.30 uur en van 13.30 tot 16 uur).

Vraag naar een afspraak met één van de medewerkers van de thuiszorgdiensten. Bij iedere nieuwe aanvraag vindt een huisbezoek plaats. Zo vinden ze een passend antwoord op jouw specifieke vragen en noden. 

 

Verhoogde tegemoetkoming mutualiteit

Wat?

Voorheen was dit bekend als OMNIO-statuut of voorkeurtarief. Personen met een laag inkomen hebben recht op de verhoogde tegemoetkoming. Zij betalen minder voor gezondheidszorg en hebben andere financiële voordelen.

Wie?

  • Op basis van een sociaal voordeel: inkomensgarantie voor ouderen (IGO), toelage voor personen met een handicap, leefloon gedurende 3 maanden…
  • Op basis van een inkomensonderzoek: aanvraag via uw mutualiteit

Voordelen?

  • Voordeliger tarief raadplegingen, hospitalisatie, geneesmiddelen
  • Voordeliger tarief openbaar vervoer
  • Gebruik maken Minder Mobielen Centrale en Cultuurmobiel

Contacteer je mutualiteit voor meer informatie